מקומות השמה (גרמניה)

אתר הזיכרון של בית ועידת ואנזֶה
אתר הזיכרון והחינוך של בית ועידת ואנזֶה שוכן בעיבורי ברלין, על גדת אגם ואנזֶה הגדול. בבית ועידת ואנזה התכנסו, ב-20 בינואר 1942, בכירי הממשל וה-SS בראשות הSS-אוֹבֶּרגרוּפֶּנפיהרֶר רַיינהַרד הַיידריך (ראש ה"לשכה הראשית  לבטחון הרייך") ודנו באופן הביצוע של גירוש יהודי אירופה והריגתם. הדיון הזה מכונה "ועידת ואנזה", על שם המקום שבו התקיים. בשנת היובל לוועידה, 20 בינואר 1992, נפתח בווילה אתר הזיכרון.

הבית מתמקד בשלושה נושאים מרכזיים:

  • תערוכה קבועה המתעדת את הוועידה, את הרקע לוועידה ואת תוצאותיה
  • מרכז מידע המכיל ספרייה מקיפה, קבצי מיקרופיש, ארכיון תמונה וצליל, סרטים וסרטונים
  • מחלקת חינוך המציעה ימי עיון לקהל הרחב או לאנשי מקצוע וכמו כן סמינרים לבני נוער ולמבוגרים

עבודת המתנדבים במקום:

  • עזרה בהדרכת המבקרים בתערוכה ובתכנון וביצוע ימי העיון
  • עזרה בספרייה ובארכיון (מיון ותיוק סרטים ומסמכים, סקירת עיתונים)
  • עזרה במטלות משרדיות
  • שירות קבלה בעת הצורך
  • סיוע להנהלה

http://www.ghwk.de

 


מוזיאון הגייז ברלין
מוזיאון הגייז בברלין נפתח בשנת 1985 ויש בו חלל לתערוכות, ארכיון וספרייה. המוזיאון מציג פנים שונים בחיי ההומוסקסואלים ומקבץ ומשמר מגוון מסמכים ועדויות של הומוסקסואלים על עצמם ועל חייהם. בכך הוא מבסס את חקר התחום ומאפשר גם לחוקרים אחרים ולקהל הרחב את הגישה אל המסמכים האלה. מטרת המוזיאון היא להדגים את המגוון הרחב ואת האינדיבידואליות של הומוסקסואלים ומסלולי חייהם וכך לצאת חוצץ נגד דעות קדומות וסטיגמות. המוזיאון מאמין, כי האופן היעיל ביותר לעודד את הקבלה של דרכי חיים שונות, היא באמצעות קשר ישיר, ככל האפשר, עם אנשים ולכן הוא מתמקד בעבודה עם עדים בני התקופה, המספרים על חייהם. הביוגרפיות המוצגות במוזיאון מבקשות לקרב את המבקרים במוזיאון אל נושאי התערוכה ולעודד דיון ער.

תפקידי המתנדבים במקום:

  • עזרה בתערוכות השונות: השתתפות המתנדבים לפי תחום התעניינותם
  • נוכחות בתערוכה, הדרכת המבקרים בתערוכה
  • עזרה בארכיון

http://www.schwulesmuseum.de

 


מועדון הנוער "יוּגֵנדקֶלֶר ליכטֶנראדֶה"
מועדון הנוער שוכן בשכונת ליכטֶנראדֶה, שברובע טֶמפֶּלהוֹף-שֶׁנֶבֶּרג בברלין. המועדון משמש מקום מפגש עבור ילדים ובני נוער ממשפחות מוחלשות. הילדים ובני הנוער מקבלים במקום עזרה בלימודים, חינוך משלים והצעות לפעילויות פנאי. זהו מקום המאפשר מפגש של צעירים מרקע תרבותי מגוון

מועדון הנוער עורך בקביעות נסיעות אל אתרי הנצחה בפולין ומפגשי נוער בינלאומיים.

תפקידי המתנדבים במקום:

המתנדבים משתתפים בעבודה היומיומית עם הילדים ובני הנוער ובפעילויות השונות (למשל עזרה בשיעורי הבית, הצעות לעיסוקי פנאי). בהתאם ליכולותיהם ולתחומי העניין שלהם, יכולים המתנדבים ליזום וליישם רעיונות מקוריים. מרתף הנוער עורך גם פרויקטים מיוחדים, למשל הפרסום השנתי של "עיתון המרתף", שהמתנדבים משתתפים בהכנתו.

http://www.nusz.de/start/kinder-und-jugendfreizeitstaetten/jugendkeller-lichtenrade

 


מרכז הילדים והנוער "פוֹרֶלֶנהוֹף", בעיר זלצגיטר
מרכז הילדים והנוער "פוֹרֶלֶנהוֹף" הוא מוסד ציבורי של אגף ילדים, נוער ומשפחה בעיר זַלצגיטֶר. המרכז מתמקד בעיקר בפעילויות פנאי עבור ילדים, בני נוער וצעירים. ב"פורלנהוף" היצע רחב של פעילויות פנאי, הפתוחות לכל המעוניין מגיל 7 עד 25, בלא תמורה או עבור תשלום סמלי.

תפקידי המתנדבים במקום:

המתנדבים יכולים להתוודע לכל התחומים במרכז ואחרי תקופת התלמדות, יוחלט ביחד עם המתנדבים, מתוך התחשבות בתחומי העניין האישיים שלהם ונטיות לבם, באילו תחומי פעילות יתמקדו במקום ההשמה.

יוזמות המתנדבים לפרויקטים עצמאיים מתקבלים בברכה.

נוסף על כך, יתאפשר למתנדבים להכיר תחומי פעילות נוספים במסגרות עבודה קהילתיות עם ילדים ונוער בעיר.

http://www.outofsalzgitter.de/treffs/kjt-jkw-forellenhof/49-kjt-forellenhof

 


בית הספר היסודי סכסנואלד  - Sachsenwald Grundschule

מדריך בבית הספר היסודי:
בית הספר פועל במתכונת יום לימודים ארוך עם תלמידים בין הגילאים 5-12. צוות מחנכים מלווה את הילדים במהלך היום: תמיכה בשיעור, ארוחת הצהריים, פעילויות אחר הצהריים – כגון ספורט, אומנות ומוזיקה.
המתנדב/ת ישתלב/ תשתלב בכל ההיבטים של הפעילות החינוכית.
העבודה תהיה בשיתוף פעולה הדוק עם איש צוות מחנך ולמתנדב/ת תהיה הזדמנות לפתח גם באופן עצמאי פעילויות עם התלמידים. חלק גדול מהעבודה מתרכז בעזרה בשיעורי הבית, אך ניתן לשלב את המתנדב/ת גם במשימות אחרות, כגון טיפול בגינה או ליווי קבוצת ספורט.
בית הספר היסודי סכסונואלד קלט בספטמבר 2012 בפעם הראשונה מתנדב מטעם קום-מתנדב.

דרישות:
-          ניסיון בעבודה עם ילדים בגילאים 5-12 שנים,
-          נכונות לעבודה בצוות בית ספר עם לפחות 15 עמיתים וקבוצות גדולות של ילדים.

 



בית הספר היסודי שרמוטצלזה Scharmützelsee Grundschule
מדריך בבית הספר היסודי:
בית הספר פועל במתכונת יום לימודים ארוך עם תלמידים בין הגילאים 5-12. צוות מחנכים מלווה את הילדים במהלך היום: תמיכה בשיעור, ארוחת הצהריים, פעילויות אחר הצהריים – כגון ספורט, אומנות ומוזיקה.
המתנדב/ת ישתלב/ תשתלב בכל ההיבטים של הפעילות החינוכית.
העבודה תהיה בשיתוף פעולה הדוק עם איש צוות מחנך ולמתנדב/ת תהיה הזדמנות לפתח גם באופן עצמאי פעילויות עם התלמידים. חלק גדול מהעבודה מתרכז בעזרה בשיעורי הבית, אך ניתן לשלב את המתנדב/ת גם במשימות אחרות, כגון טיפול בגינה או ליווי קבוצת ספורט.
בית הספר היסודי שרמוטצלזה קלט בספטמבר 2012 בפעם הראשונה מתנדב מטעם קום-מתנדב.

דרישות:
-       ניסיון בעבודה עם ילדים בגילאים 5-12 שנים,
- נכונות לעבודה בצוות בית ספר עם לפחות 15 עמיתים וקבוצות גדולות של ילדים.


מרכז הנוער והתרבות "ספירלה" - Kinder- und Jugendzentrum Spirale
מרכז הנוער והתרבות "ספירלה" הוא מקום מפגש לילדים, בני נוער ומבוגרים בברלין-וילמרסדורף. במקום ישנו היצע רחב של חוגים בתחומי אומנות ויצירה, כמו גם משחקים ופעילויות פנאי בליווי צוות מדריכים. הפעילויות נועדו לתמוך בפיתוח עצמאות ואחריות אישית בקרב הילדים ובני הנוער. בתחום האומנויות היצע הפעילויות מתרכז בעיקר במגמות: מוסיקה, תיאטרון, מחול וקולנוע. על מנת לאפשר פיתוח של רעיונות ופרויקטים עצמאיים, מציע המקום חדרים פנויים. במגרשי המשחקים יכולים ילדים בגילאים 6 -12 לחקור את הטבע, לבנות צריפים או לעסוק בספורט.מוקד פעילות נוסף הינו פיתוח מפגשים בינלאומיים, בהם יכולים הצעירים להרחיב את אופקיהם והכישורים בין התרבותיים שלהם.
מרכז הנוער והתרבות מופעל בשיתוף עם המרכז הקהילתי של שכונת שונברג בברלין.
"ספירלה" מציעה: חדרי חזרות ללהקות אולפן הקלטות / בס, שירה, גיטרה ושיעורי תופים / סדנות בכתיבת שירים, לימוד מוזיקה וסדנות להקה / ליווי להקות / צילום וידאו / קורסים בתיאטרון ופרויקטים / סדנת כתיבה לנוער / אומנויות לחימה / שיעורי ריקוד בתחומים של: פלמנקו , בלט, ריקוד סטפס, מחול מודרני והרבה יותר.

משימות המתנדבים:
- סיוע בעבודה השוטפת במרכז: מסירת חדרים, יחסי ציבור, קניות, מענה טלפוני, ליווי הלהקות + משתמשים במרכז)
- עובדים בדלפק באזור הלובי / בית קפה: מכירות, מתן מידע, מענה לפניות ושירות לקוחות
- סיוע בתכנון, ביצוע ותיעוד של אירועים, כגון: קונצרטים, הצגות, ריקודים, פסטיבלים וסמינרים
- השתתפות קבועה בישיבות הצוות השבועיות
- בהתאם לכישורים ולעניין של המתנדב/ת יכול/ה המתנדב/ת לגבש פעילות עצמאית, כגון: סדנות, פרויקטים, אירועים בנושאים, כמו     שילוב חברתי, השתתפות פעילה, חינוך תרבות ועוד
- השתתפות בהפקת אירועים ופרויקטים בשותפות עם מרכזים אחרים בארגון, כגון מפגשים בינלאומיים
מעבר לכך, ביום אחד בשבוע יבקר / תבקר המתנדב/ת קשיש מקרב הקהילה היהודית בברלין.
- המתנדב/ת יגור/ תגור בדירת שותפים של 2 או 7 מתנדבים

www.nusz.de/start/kinder-und-jugendfreizeitstaetten/



אגודת הסטודנטים העיר קולון
אגודת הסטודנטים בקולון מלווה כ-64,000 סטודנטים משש אוניברסיטאות שונות בעיר. 560 עובדי האגודה תומכים בסטודנטים ומסייעים להם לחסוך זמן וכסף, במטרה לאפשר להם להתרכז בלימודים. ההיצע השירותים האוניברסיטאיים של אגודת הסטודנטים כולל מזנוני אוכל, קפיטריות ובתי קפה, השכרת חדרים במעונות סטודנטים, מימון לימודים, ייעוץ פסיכו-סוציאלי, מרכז ללימוד כתיבה אקדמית, מעונות לילדים, אגף תרבות וקשרי חוץ. האגודה מקיימת אירועים, מעודדת השתלבותם של סטודנטים זרים ומפעילה מרכז מידע המספק פרטים וייעוץ מיידי בשאלות מימון ואפשרויות מגורים.
אגף התרבות וקשרי החוץ, הוא האגף הקטן והצעיר ביותר באגודת הסטודנטים בקולון. הוא מעודד את השתלבותם של סטודנטים זרים ואת הקשרים לסטודנטים גרמנים, באמצעות אירועים תרבותיים ומתן כרטיסים חופשיים לאירועי תרבות וספורט בקולון. נוסף על כך, האגף עומד בקשר הדוק עם משרדי הזרים של האוניברסיטאות בקולון, עם ארגוני סטודנטים אחרים המזוהים עם קהילות הכנסייה הפרוטסטנטית (ESG) וקהילת הסטודנטים הקתולית (KHG) ועם משרד ההגירה של העיר קולון, לשם תכנון אירועים משותפים ויצירת קשרים.
כמו כן, תומך האגף ביוזמות סטודנטיאליות ובקבוצות סטודנטים בתכנון ובביצוע אירועי תרבות וידע.

תפקידי המתנדבים במקום:
בסמסטר קיץ 2012 יתחיל אגף התרבות וקשרי החוץ, בשיתוף עם מחלקת המעונות של אגודת הסטודנטים בקולון, פרויקט חדש במעונות כפר הסטודנטים הוּרת-אֶפֶרֶן. בכפר הסטודנטים בהוּרת-אֶפֶרֶן גרים כ-1,100 סטודנטים, שחלק גדול מהם הם סטודנטים זרים (בערך 40%). שם עומד לרשות הסטודנטים מבחר גדול של פעילויות תרבות ופנאי, בשיתוף עם הסטודנטים הגרים בהם, כדי להפיח חיים במעונות השוכנים מחוץ לקולון ולהקל את השתלבותם של הסטודנטים הבינלאומיים. רבים מן המתנדבים ישובצו בהכנת האירועים בפרויקט הזה. לבד מזאת, המתנדבים יסייעו למנהלת האגף בארגון אירועים של אגודות סטודנטים בינלאומיות ואירועים תרבותיים אחרים. כמו כן יעזרו המתנדבים בהכנת חומרי הפרסום, כגון: עלונים, כרזות ופרסומים באתר האגודה ובפייסבוק.

לינה ומחייה:
המתנדב/ת יקבל/תקבל דמי אש"ל חודשיים למחייה.
לינה: בחדר מרוהט במעונות עם גישה למתקני רחצה ומטבח משותפים.
דרישות:
ניסיון בארגון אירועים או פרויקטים.
לכל הפחות ידע בסיסי בשפה הגרמנית, עדיפות למתקדמים.
אנגלית ברמה טובה מאוד.


Rainbowtrekkers
הרייבואוטרקרס, הינו מעון יום דו לשוני, בגרמנית-אנגלית, לילדים בגילאי 1-6. בשלושת כיתות המעון ישנם סה"כ 35 ילדים. פעילות המעון הינה מימים ב'-ו',בין השעות 8:00 עד 17:00. המעון מציע לילדים בגיל הרך מקום ללמידה ולהתפתחות באווירה חמה, קשובה ואוהבת. לצורך זה מתייחסים/ות המטפלים/ות באופן פרטני לצרכים הפיזיים והרגשיים המיוחדים של כל ילד/ה, תוך יצירת סביבה תומכת לרכישת כישורים חברתיים. האוכל במעון הינו כשר.

משימות המתנדבים:
- משימות סיוע לאנשי המקצוע השונים המקום בתחומים:  תחזוקה, גינון, כלכלת הבית ומנהלה.
- ביצוע שליחויות, וקניות
- סיוע לכיתות, בעיקר בתחומי ספורט, מוזיקה וחברה.
משימות המתנדבים גמישות וימוקדו בהתאם לבקשות וכישורי המתנדב/ת.
המתנדבים נתפשים כמודל לחיקוי רב תרבותי והמטרה לבנות מערכת יחסים ארוכת טווח של אמון בין המתנדבים וילדים.
מגורים ומחייה:
חדר מרוהט עם גישה לשירותים, מקלחת ומטבח.
המחייה מורכבת באופן חלקי מארוחות במקום וחישוב דמי אש"ל לארוחות הנותרות.
דרישות:
על המתנדב/ת להיות בעל/ת מיומנויות לעצמאות ולאחריות עצמית, לצד היכולת לעבודה בצוות. אישיות ידידותית וחמה. יכולות לריבוי משימות ורישיון נהיגה מהוות יתרון.
כישורי שפה:
ידיעות טובות באנגלית.
ידיעות בגרמנית מהוות יתרון, אך אינן תנאי מוקדם.

www.rainbowtrekkers.de




בית הילדים סנט ג'וזף – לילדים חוסים - CJG Kinder- und Jugendhilfe St Josef
בבית הילדים סנט ג'וזף גרים ילדים ובני נוער שבאופן זמני או קבוע לא יכולים להתגורר עם משפחותיהם. השאיפה, כל מיקרה בהתאם לגופו, היא או להחזיר את הילד למשפחת המוצא, למצוא מערכת משפחתית אחרת או לאפשר להם לנהל חיים עצמאיים. הצעירים מתגוררים בעת שהותם במקום בקבוצות מגורים של 7 עד 9 אנשים, המפוקחים על ידי צוותי מורים. הילדים ובני הנוער מרקעים שונים, ממוצא גרמני או זר, בגילאים 0-18 שנים, כמו גם כמה בוגרים מעל גיל 18. בשל החוויות הקשות שעברו, רבים מהילדים ומבני הנוער סובלים מעיכובים והפרעות התפתחותיות לעתים קרובות נוירוטיות, קשיי למידה, בעיות בבית הספר וביטויים שונים לחוויות טראומטיות שעברו.

משימות המתנדבים:
המתנדבים יצוותו לאחת מקבוצות הילדים והנוער, שם יסייעו בכל חלקי מערך הליווי, לדוגמא:
- תמיכה בפיתוח מיומנויות עצמאיות בקרב הילדים ומתבגרים, כגון: עריכת קניות, בישול, סדר וניקיון
- קידום ההתפתחות האישית, תמיכה בלימודים ובמסלול לקראת מקצוע כמו גם בריאות: עזרה בשיעורי בית, סיוע בקניות וביקורים אצל הרופא, וכו '
- פעילות פנאי עם הילדים והנוער: אמנות, ציור, ערבי משחק, פעילויות ספורט, כגון טיפוס, כדורגל, טניס שולחן, ופעילות תרבות.
נוסף, פועלים המתנדבים גם בפעילויות כלל קבוצתיות, לדוגמה:
- פרויקטים לפעילויות פנאי בתחום ספורט, תרבות, ואמנות ומחשבים.
- משימות בתחום הנוי וטיפוח המקום
- הסעות ושליחויות
- משימות מלאכה קלות בבתי הילדים
מגורים ומחייה:
חדר מרוהט עם שירותים ומקלחת בבניין הסגל, הנמצא במתחם סנט ג'וזף. שימוש במטבחון משותף לצוות.
המקום מספק ארוחות בבתי הקבוצות.
דרישות:
המקום מחפש בחור מתנדב, בעל אישיות חזקה, המסוגל להתמודד עם ילדים ונוער בסיכון.
על המתנדב להיות בעל עניין בהשתתפות וארגון של פעילויות חברתיות ועבודה עם ילדים ונוער. מיומנויות מחשב, עניין בעבודות נוי ורישיון נהיגה.
שפה:ידיעות טובות מאוד בגרמנית.

www.cjg-ksj.de



בית אבות "פרסס"  - Preses Haus
הארגון מיכאל שובן מספק שירותים בתחום הסיעוד לאוכלוסייה ותיקהוהינו מבין הגופים המנוסים והידועים ביותר בגרמניה בכל הקשור לנושא זקנה והזדקנות. הארגון מציע במשך כמעט 40 שנים, מתקני טיפול מיוחדים המאפשרים לאנשים, הנזקקים לטיפול סיעודי, להזדקן בכבוד.
בית פרסה-הלד הינו מעון סיעודי ל-80 תושבים, השוהים במקום למגורי קבע או לתקופה קצרה, כמו גם מספק שירותי יום ל-14 מטופלים.
חדרים מוארים וידידותיים, כמו גם נגישות מלאה, הם רק כמה מהיתרונות המבניים של הבית. כל תושב רשאי לעצב את מרחב המחיה שלו באופן אינדיבידואלי ע"פ רצונו, לשמור על מפרטיותו או ליהנות מחברה באזורים הציבוריים. הבית מתאים לבודדים, לזוגות, כמו גם לטיפול לתקופת שהייה מוגבלת. מעונות היום מספקים טיפול והשגחה באזור נפרד. בית הקפה והגינה מזמינים לקוחות, משפחה ומבקרים ליהנות ביחד. שתייה ואוכל טוב משמעותם איכות חיים וזהו הערך שבמוקד העבודה בבית פרסס-הלד.  במקום תכנית מגוונת לפעילויות פנאי לתושבים, כגון, שיעורי תנועה, מעגלי שירה, ריקודים, קונצרטים וטיולים. הסמיכות לגן הילדים "עץ התפוח" יוצרת קשרים בין-דוריים וישנו שיתוף פעולה הדוק עםהקהילה הפרוטסטנטית בעיר וסלינג. בנוסף, התושבים יכולים ליהנות מגוון רחב של שירותי הארגון מיכאל שובן.

משימות המתנדבים:
במסגרת העבודה באיגוד גדול, ניתנת למתנדבים הזדמנות לרכוש ידע וניסיון בתחומי עשייה רחבים מאוד של הטיפול באוכלוסייה מבוגרת. המתנדבים הבינלאומיים ישולבו כחלק אינטגראלי מצוותי העובדים ויקבלו יחס שווה.
• עבודה פרטנית עם הדיירים: הקשבה משחקים וכו'
• ליווי לסידורים וטיולים
• פעילות פנאי יצירתית לקבוצה
• סיוע בארגון אירועים
מגורים ומחייה
ארוחות מסופקות במקום בזמני העבודה. על ארוחות מחוץ ינתנו דמי הוצאות המחושבות ע"פ ארוחה.
המתנדבים גרים בניין מנילה בתוך מתחם הדיאקוני במרחק כמה קילומטרים מבית האבות.לכל מתנדב/ת חדר מרוהט עם מקלחת ושירותים צמודים. המטבח משותף למתנדבים הגרים בבניין.
דרישות:
• גישה חיובית לאנשים חולים ולאנשים בעלי מוגבלויות
•          נכונות לעבוד עם אנשים הזקוקים לטיפול
•          יכולות חברתיות, מיומנויות תקשורת
•          יכולת לעבוד בצוות
•          אמינות
יכולות תקשורת בשפה הגרמנית



המרכז למשפחה "מוֹניקָה-הַאוּס" (בית מוניקה)

בשנת 1901 נוסד השירות הסוציאלי של הנשים הקתוליות, סניף פרנקפורט על המיין. כיום, כולל האיגוד את המרכז למשפחה "מוניקה-האוס" ברובע גאלוּס שבפרנקפורט. תחת קורת גג אחת, מציע המרכז מגוון רחב של שרותי תמיכה למשפחות – ממעון לתינוקות, קפה מידע ויעוץ לנשים, עד לכיתות לימוד לילדי החינוך המיוחד. בבסיס עבודתו של המרכז, עומדת תפישת קבלת האדם וייחודו והנכונות לסייע לכל איש בקשייו ללא הבדל דת וגזע.

המרכז למשפחה "מוניקה-האוס" מגיש לפונים אליו את הסיוע הנחוץ להם ומלווה משפחות בחייהן על בסיס של יחסי אמון – "צעד אחר צעד – יד ביד".

תפקידי המתנדבים במקום:

המתנדבים יתוודעו לאגפים השונים הפועלים במרכז ובתוכנית פעילות מותאמת, יסייעו לצוות המקום בעבודות השונות.

http://www.skf-frankfurt.de

 


הנוער הסוציאליסטי בגרמניה – ה"פַלקֶן"
תנועת הנוער הסוציאליסטי בגרמניה – ה"פלקן" הינו ארגון, שמקורו בתנועת העבודה. כיום ה"פלקן" פעילים בתחומים שונים בנושא החינוך הבלתי פורמאלי. באמצעות פעילויות חינוכיות, כגון סמינרים, טיולים, פרויקטים בבתי ספר, מחנות קיץ, מרכזי נוער וקבוצות נוער, מבקשת התנועה לעודד ילדים ונוער לעסוק בנושאים חברתיים, כגון זכויות ילדים, גזענות, אנטישמיות, חינוך פוליטי וגלובליזציה. ה"פלקן" פעילים בכל רחבי גרמניה ומשתפים פעולה עם איגודים בינלאומיים ועם פרויקטים בכל העולם.

בברלין יש ל"פלקן" מרכזים שונים לילדים ולנוער.

במהלך השירות ניתנת למתנדבים ההזדמנות להכיר את ארגון ה"פלקן" לעומקו ולהתנסות במגוון רחב של פעילויותיו. הפרויקט העיקרי, בו משובצים המתנדבים, הינו המרכז לילדים ונוער "שׁלוֹסשׁטראסֶה 19", שם מבקרים בעיקר קבוצות מוחלשות של אוכלוסיית בני מהגרים / ילדים בסיכון .

תפקידי המתנדבים במקום:

תפקידי המתנדבים כוללים: עזרה במשימות היומיומיות, בבית הקפה הפתוח, והעברת פעילות שבועית (למשל שיעור שפה). נוסף על כך, המתנדבים משתתפים בפעילויות (סמינרים, טיולים וכו') של מרכזי "פלקן" אחרים.

כמו כן, המתנדבים מסייעים בפרויקט "KidsCourage" המקדם את החינוך הבלתי פורמאלי בבתי ספר יסודיים.

www.falken-berlin.de

http://www.falken-berlin.de/mitmachen/kidscourage

 


מרכז מפגשים לנוער "הם-טאואר" (Am Tower)
מרכז המפגשים לנוער "הם-טאואר" נפתח באוֹבֶּרשׁלַייסהַיים בספטמבר 2010, כמוסד החינוך השלישי במספר, של מועצת הצעירים, במחוז האזורי של פרברי מינכן. העבודה החינוכית במרכז מתמקדת בחינוך חברתי, במפגשי נוער בינלאומיים ובהיצע אמנותי-יצירתי עבור ילדים ובני נוער.

בעזרת הנחייה פדגוגית, מעצבים בני הנוער במרכז את פעילויותיהם בכוחות עצמם. השתתפות פעילה, ארגון עצמי ונטילת אחריות, הינם בסיס העקרונות של עבודת המרכז, המפגיש בין צעירים מרקע שונה ממחוז מינכן, מגרמניה, מאירופה ומכל העולם.

תפקידי המתנדבים במקום:

המתנדבים יתוודעו לפעילות המרכז ובהתאם לכישוריהם, ישתלבו בעבודות הצוות ופרויקטים במקום.

http://www.kjr-muenchen-land.de/ferien-amp-bildung/jugendbegegnungsstaette-am-tower.html

 

 

בַּמבּינים
המועדון המשפחתי "במבינים", הוקם בשנת 2004 עבור תינוקות ופעוטות, שהוריהם ומשפחותיהם ממוצא יהודי. משנת 2007 הוא שוכן בחלל המרווח באוּלַנדשטראסֶה, שבברלין-שַׁרלוֹטֶנבּוּרג, ונערכים בו בקביעות קורסים, פעילויות ופרויקטים עבור משפחות עם פעוטות – בגרמנית, בעברית, ברוסית ובאנגלית.

אחת ממטרותיו העיקריות של המועדון, היא ליצור מקום, שבו יכולות משפחות יהודיות עם פעוטות ללמוד ולחוות מהמסורת והתרבות היהודית. המרכז נותן מקום ליצירת קשרים והכרויות בין משפחות, ומאפשר להן לארגן לעצמן פעילויות, בהתאם לצרכיהן ורצונותיהן. בקורסים, שנושאיהם מותאמים ללוח השנה היהודי, ניתן הדגש על היכולות המוטוריות, הרגשיות, הקוגניטיביות, הלשוניות והתקשורתיות של הילדים ועל חיזוק הקשר בין ההורים לילדיהם. "במבינים ברלין" הוא פרויקט בחסות הארגון היהודי-אמריקני American Jewish Joint Distribution Committee.

תפקידי המתנדבים במקום:

  • השתתפות בישיבות הצוות הסדירות ובפיתוח רעיונות חדשים לפרויקטים
  • ארגון וביצוע אירועים, הכנת הישיבות
  • מילוי מטלות אדמיניסטרטיביות פשוטות
  • עזרה למורים בשיעורים ובאירועים
  • טיפול בפעוטות בזמן האירועים

הציפיות מן המתנדבים:

  • הבעת עניין בעבודה עם פעוטות ועם משפחותיהם
  • יכולת לעבודה בצוות
  • ניסיון בהגשת עזרה ראשונה לילדים
  • יוזמה אישית
  • נכונות לעבודה בתחומי הפעילות השונים של מועדון המשפחה
  • נכונות לעבודה משותפת עם מוסדות וגופים שותפים אחרים (לרוב יהודיים)

לאחר תקופת התלמדות, לפי תחומי העניין שלהם וניסיונם, יוכלו המתנדבים ליזום ולהוציא לפועל פרויקטים עצמאיים המתאימים לרוח הפעילויות ב"במבינים".

 

 

http://bambinim-berlin.de

 


עמותת ספורטגרטן - ברמן
ספורטגרטן הינה עמותה ללא מטרות רווח, המפעילה משנת 1999מרכז ציבורי לנוער ולפעילויות ספורט בשעות הפנאי בעיר ברמן. ספורטגרטן משתרע על שטח בן 12,000 מ"ר ומציע במשך 340 ימים בשנה, מגרשי ספורט פתוחים באיכות גבוהה עבור: החלקה על גלגיליות, רכיבת BMX, כדורגל, טיפוס הרים, כדורעף, קפיצה בטרמפולינה וחמישה-עשר סוגי ספורט נוספים. מטרת העמותה, היא לעודד באמצעות הספורט, מפגשים בין-תרבותיים וחברתיים של ילדים ובני נוער, כבוד הדדי, מעורבות חברתית וחינוך. חברי העמותה וקהל המשתמשים במתחם משתתפים בכל ההחלטות. ספורטגרטן מאפשרת לצעירים להיות מעורבים ופעילים בעיצוב חייהם, באופן שאינו קשור לרקע תרבותי או אתני, למעמד סוציאלי או להשקפת עולם. העמותה מיישמת את רעיונותיה גם ברחבי העיר מחוץ למתחם הספורט.

הציפיות מהמתנדבים

  • הבעת עניין בעבודה עם ילדים ובני נוער
  • הבעת עניין בפעילויות ספורט ותרבות
  • ניסיון בעבודה עם בני נוער
  • עצמאות
  • פתיחות ועניין בחילופים תרבותיים
  • רישיון נהיגה
  • ניסיון בעבודה עם מחשב
  • תעודות הדרכה/כישורים מיוחדים

העבודה כוללת 39 שעות שבועיות, חמישה ימים בשבוע. המתנדבים יתבקשו לעתים לעבוד בסופי שבוע. ימי החופשה הם בעיקר בחודשי החורף.

תחומי עבודה ותפקידי המתנדבים במקום:

  • עזרה בפיתוח תכניות עבור ילדים ובני נוער
  • יוזמות עצמאיות לפעילויות פנאי בתחום הספורט (כדורגל, הוקי, סקייטבורד, בדמינטון, כדורסל, כדורעף חופים, טיפוס הרים, רכיבה, רכיבת BMX וכו') והתרבות (ארגון אירועים, סדנאות, פרויקטים אמנותיים) בשיתוף פעולה עם בתי ספר
  • מעורבות סדירה בפעילויות של הספורטגרטן, בעיקר בשיתוף הפעולה עם בתי ספר
  • הכנת סיורים ותכניות לימי החופשה
  • הכנת פעילויות הפנאי לבני הנוער והשתתפות בהן
  • עזרה בפיתוח פרויקטים ובתכנון אירועים
  • עזרה בהכנה ובעדכון השוטף של כלי התקשורת השונים (עיתון העמותה, אתר העמותה, עלונים, כרזות וכו')
  • טיפוח הקשרים הבינלאומיים (פרויקט לנוער בדרום-אפריקה, שיתוף פעולה עם "מפעלות חינוך וחברה" בישראל, One Nation Cup)
  • טיפוח שיתוף הפעולה עם הקהילה היהודית בברמן

www.sportgarten.de


מרכז הקהילה של שכונת שֶׁנֶבֶּרג-ברלין

תיאור יגיע בהמשך




פרַיי-צַייט-הַאוּס - מרכז הקהילה בוַייסֶנזֶה-ברלין
ב"פרַיי-צַייט-הַאוּס", בשכונת וַייסֶנזֶה, שבמזרח ברלין, המתנדבים מסייעים בעבודה המשרדית, בארגון וביצוע האירועים ופרויקטים לפעילויות בין-דוריות.

ה"פרַיי-צַייט-הַאוּס" עומד בקשרי שותפות עם אשקלון ושואף, לשלב במרכז גם מתנדבים מהעיר.

היות וקהל היעד של המרכז ברובו אינו דובר אנגלית, יכול מקום ההשמה, לשלב מתנדבים בעלי ידיעות גרמנית ברמת תקשורת סבירה בלבד.

http://www.frei-zeit-haus.de

 


Outreach – עבודה סוציאלית לנוער בסיכון, ברלין
עמותת Outreach – פועלת תחת גג האיגוד לעבודה סוציאלית ותרבותית, הוועד המחוזי ברלין, ומציעה מבחר שירותים סוציאליים עבור בני נוער, שעבודת הנוער הרגילה אינה מגיעה אליהם (למשל עבודת הנוער הציבורית לפעילויות פנאי). ההיצע המגוון מותאם לצרכי בני הנוער ונע מפעילויות ספורט ועד עבודה יצירתית-אמנותית.

עבודת נוער / עבודה סוציאלית הפונה לנוער קצה – נוער בסיכון, משמעותה בראש ובראשונה, נוכחות ועבודה במקום שבו בני נוער שוהים במרחב הציבורי: בפארקים וברחוב.

עמותת Outreach עובדת כרגע בתשעה אזורים בברלין. כשמונים אחוזים מבני הנוער ומהצעירים, שאנשי Outreach עובדים איתם, הם בעלי רקע הגירתי.

המניע העיקרי לעבודת הרחוב הוא רגישותם המוגברת של צעירים לשינויים סוציאליים. בייחוד צעירים שגדלים בשכונות הנחשבות למוחלשות מתקשים לפתח לעצמם פרספקטיבה חיובית. עבודת הנוער הניידת, שמה לה למטרה, לתרום לשיפור תנאי החיים במרחבים הסוציאליים האלה ולאפשר לבני הנוער לחוות חוויות חיוביות ולפתח אסטרטגיות לפתרון בעיות. עבודת הנוער הניידת רואה את עצמה, כגישה תומכת ומשתתפת המתנגדת לראייה המטיפה והמתנשאת על בני הנוער.

קיימות מגוון שיטות לעבודה הניידת עם הנוער – אם בייעוץ ובהדרכה אישיים, אם בעבודה בקבוצות על פרויקטים ואם בעבודה סוציאלית ברחוב ובעבודה קהילתית. אחת ממטרותיה המרכזיות של העבודה, היא להכשיר את בני הנוער לדרך חיים אוטונומית ועצמאית. נוסף על כך, בני הנוער לומדים לנהל ולפתור סכסוכים ומחלוקות באופן בונה וריבוני, באמצעות שיטות גישור.

תפקידי המתנדבים במקום:

המתנדבים משתלבים בעבודת הצוות, בפרויקט המיועד לילדות ולנערות מגיל 11 עד 18. העבודה הינה בשעות אחר הצהריים, מיום שני עד יום חמישי.

המתנדבים גרים בחדר נפרד אצל משפחה מארחת בברלין, המותאמת להם אישית.

www.outreach-berlin.de

 


Traeger – עזרה לפגועי נפש (מעון אַלט-רַייניקֶנדוֹרף), ברלין

המעון באַלט-רַייניקֶנדוֹרף תוכנן עבור אנשים בעלי נכות נפשית בינונית עד קשה, הסובלים מהפרעות או מחלות התנהגותיות ונפשיות נוספות, אשר כתוצאה משהות בת עשרות שנים במוסד פסיכיאטרי, אינם מתאימים למגורים במעונות הקיימים. עם שחרורם מן המוסדות, המעון נועד לאפשר לאנשים אלה חיים רגילים ככל הניתן בקהילה למרות מצבם המורכב.

העזרה לדרי המעון כוללת סיוע בכל הפעולות היומיומיות וליווי מתמיד, תוך שמירה על אינדיבידואליות ועצמאות גדולות ככל האפשר.

בכדי לתמוך ולפתח את יכולותיהם להשתלב בחברה הנורמטיבית, חשוב לספק לדרי המעון מפגשים רבים ככל אפשר עם אנשים מחוץ , שאינם בעלי נכות.

במשך השבוע חלק גדול מדרי המעון יוצא בבוקר מן הבית ומעביר את היום בסדנת עבודה או בקבוצת תמיכה. עבור הגמלאים, שאינם משתתפים בסדנאות או בקבוצות תמיכה, מוצעת מסגרת של סדר יום מובנה מחוץ למעון. המסגרת עומדת לרשותם חמישה בקרים בשבוע מהשעה 9 עד 13. התכנית כוללת קניית מצרכים משותפת והכנת ארוחה קלה, נגינה, שירה וריקוד וכמו כן, מלאכת יד ואומנות בנושאים שונים. תוצאות העבודה נתלות בחדריהם של דרי המעון או בחדרים המשותפים של הקבוצות.

בהתאם לתחומי העניין וליכולות האישיות של הגמלאים, נערכים טיולים (למשל ביקורים במוזיאון, שיט באונייה, שוק חג המולד). פעילויות פנאי, מכל סוג, חביבות כמעט על כל דרי המעון ומתבצעות בכל הזדמנות בקבוצות קטנות ככל האפשר.

תפקידי המתנדבים במקום:

  • המתנדבים אינם עובדים במשמרות הקבועות, אלא מלווים את דרי המעון בפעילויות החוץ, עוזרים להם בבקשותיהם, משמשים כשותפים למשחק בבית או משתתפים בסדר היום של הגמלאים.
  • פעולות הסיעוד נעשות בידי העובדים המקצועיים של המעון. עם זאת, המתנדבים מסייעים לדרי המעון בעשיית צרכים ובלבישת ופשיטת בגדים.
  • ארגון וביצוע אירועים מצומצמים, הנערכים בתחומי הבית, כגון מסיבת תחפושות (בקרנבל "פאשינג") או ימי הולדת.

www.traeger-berlin.de

 

 

מרכז המפגשים לנוער, דַכַאוּ
מרכז המפגשים, הינו היחידה החינוכית בתוך אכסניית הנוער ובית הארחה, שנמצא בקרבת אתר ההנצחה של מחנה הריכוז לשעבר - דכאו. המקום מארח קבוצות, המגיעות לסיורים והשתלמויות ומארגן סמינרים בתחומים שונים.


תפקידי המתנדבים במקום:
המתנדבים מיועדים להשתלב בפעילויות של היחידה הפדגוגית ויתבקשו במהלך השנה לעבוד באופן עצמאי על פרויקטים אישיים:

  1. כל המתנדבים העובדים באתר הזיכרון באותה עת (במסגרת שירות אזרחי או שנת התנדבות סוציאלית) יתבקשו לתכן סדנה, שתיערך במסגרת מפגש הנוער השנתי. מפגש הנוער הוא כינוס של כמאה ועשרים בני נוער מכל העולם, המגיעים לדכאו כדי ללמוד על תולדות מחנה הריכוז ולעל קורות היישוב אחרי המלחמה. אנשי הצוות והמתנדבים, שמכינים ומנהלים את הסדנאות של מפגש הנוער, ישתתפו בכל המפגש.
  2. במסגרת השהות באכסניית הנוער, יכירו המתנדבים את העבודה החינוכית באמצעות ביוגרפיות. לאורך השנה, יערכו המתנדבים פרויקט אישי, העוסק בלימוד ההיסטוריה, באמצעות סיפוריהם של עדים מתקופת הרדיפה הנאצית. ולבסוף יכינו מאגר חומרים עצמאי שיוכל לשמש בעתיד את עבודת החינוך במוסדות. במפגש בני הנוער יוכלו המתנדבים גם ליצור קשרים עם נרדפים לשעבר של המשטר הנאצי. כך – באמצעות העיסוק האנונימי בביוגרפיות של עדי-תקופה זרים להם – יוכלו לשלב בעבודת הפרויקט חוויות, שיחות ורשמים אישיים. בהסכמת הניצולים, אפשר יהיה להוסיף למאגר החומרים סרטונים, מסמכים, תצלומים, רשימות ודיווחים, שנאספו מן העדים בזמן מפגש הנוער.
  3. כמו כן, יוכלו המתנדבים הישראלים לפתח רעיון לסדנה בנושא ישראל ו/או דרכי חיים יהודיות, שתיערך במסגרת של ימי עיון, בדומה לסדנאות המוצעות לבני נוער באכסניית הנוער. מטרת הסדנה תהיה לקרב את בני הנוער המשתתפים בימי העיון לתרבות ולחיים יהודיים וגם לעולמם של בני נוער בישראל כיום.

www.jgh-dachau.de


עמותת לאנד אוּנד לוֹיטֶה (Land und Leute)
"לאנד אונד לויטה" הינה עמותה ללא מטרות רווח ברבֶּל, שעל אגם מוּריץ בצפון מזרח גרמניה. העמותה פעילה באזור זה למעלה מעשור. הארגון נמצא במתחם בית הכנסת הישן, אשר שופץ ושוחזר. המקום משמש כאתר חינוכי, בעל תערוכת קבע ואכסניה קטנה.
בעמותת "לאנד אונד לויטה" מתקיימים ביקורים סדירים של תיירים ושל קבוצות המעוניינות בהיצע של פעילויות חינוכיות. מרבית המבקרים, בייחוד המשתתפים בסדנאות ובימי פרויקטים, לנים באכסניה הסמוכה.
כמו כן "לאנד אונד לויטה" מזמינה בני נוער ליזום פרויקטים וליישמם במקום, במשך כל חודשי השנה.

המתנדבים:
עמותת "לאנד אונד לויטה" מחפשת עבור הצוות הקטן שלה מתנדבים מהימנים, פתוחים ובעלי עניין בגרמניה.

תפקידי המתנדבים במקום:

  • עזרה במטלות משרדיות וביחסי ציבור
  • שירות למבקרים בתערוכת הקבע ובעת אירועים ציבוריים
  • פיתוח וביצוע פרויקטים, סדנאות או מחנות קיץ עצמאיים
  • עזרה בתחזוקת הבית והמתחם
  • שיעורי עזר לתלמידים


המטלות והפרויקטים ב"לאנד אונד לויטה" מותאמים לעונות השנה (חופשת בתי הספר, חודשי הקיץ וכו'). לאחר תקופת התלמדות, נדרשים המתנדבים לעבוד באופן עצמאי. "לאנד אונד לויטה" מגישה תמיכה נרחבת ליוזמות.
"לאנד אונד לויטה" היא עמותה קטנה בעלת מבנה ארגוני היררכי שטוח. מנהל הארגון הוא הממונה הישיר על המתנדבים. במפגשי עבודה סדירים, הם מתווים ביחד תכנית עבודה, קובעים יעדים לטווח הקצר והבינוני ומתכננים אירועים ופרויקטים.
המתנדבים לנים יחד עם מתנדבים אחרים באכסניית "לאנד אונד לויטה" במקום.

www.land-und-leute-ev.de



תנועת הנוער הציוני בגרמניה (ZJD)
הנוער הציוני בגרמניה הינה תנועה יהודית, הפועלת בגרמניה משנת 1950. מטרת הארגון הוא לייצג את היהדות ואת הרעיון הציוני בגרמניה. בתנועה רשומים כ-250 חברים והיא פעילה בשלושה מרכזים בגרמניה (פרנקפורט על המיין, מינכן וברלין). הימים הפתוחים, מחנות הקיץ והסמינרים של התנועה נועדו לשמר את התרבות היהודית ולקרב אותה אל חבריה. תנועת הנוער הציוני בגרמניה מתנהלת ברוח הדמוקרטיה והסוציאליזם. היא אינה כופה על חבריה השקפה פוליטית או יהודית-דתית. התנועה פעילה זה שנים אחדות בחילופי הנוער בין גרמניה לישראל. הארגון הינו חלק מתנועת הנוער היהודית פעילה בכל העולם - "הבונים דרור".

תפקידי המתנדבים במקום:

  • המתנדבים משובצים בסניף התנועה בפרנקפורט ועובדים שם כמדריכים, המכונים שליחונים. במסגרת הפרויקטים הגדולים של התנועה, עובדים המתנדבים גם עם בני נוער מן הסניפים במינכן ובברלין. במהלך שנת ההתנדבות על המתנדבים להציע פעילויות שבועיות עבור בני נוער, ללוות טיולים וסמינרים ולעזור בארגונם. נוסף על כך, המתנדבים ממונים על פיתוח משותף של פרויקט עצמאי (למשל תכנון ספרייה חינוכית, הרחבתו של אתר האינטרנט וכו').
  • פעילות המתנדבים במסגרת התנועה הינה בהיקף של חצי משרה בלבד, אי לכך, ישתלבו המתנדבים במקביל במקום השמה נוסף.
  • תנועת הנוער הציוני מבקשת להפיץ בגרמניה את הדגם הישראלי של תנועות הנוער, לכן, היא רואה במתנדבים מישראל הזדמנות למפגש מלהיב ומעורר עבור בני הנוער בגרמניה.
  • מקום ההשמה מעמיד מקום לפרויקטים עצמאיים ומסייע לביצועם.


דרישות מן המתנדבים

  • ניסיון בעבודה חינוכית ובניהול קבוצות
  • עניין בעבודה עם ילדים ובני נוער
  • עצמאות ובגרות נפשית
  • ידע השפה האנגלית דרוש, ידע השפה הגרמנית רצוי
  • תנועת הנוער הציוני שואפת לחיזוק תנועות הנוער ופעילויותיהן בגרמניה, לפי הדגם הישראלי. לכן תינתן עדיפות למתנדבים, שהינם חברים או היו חברים פעילים בתנועת נוער.

 


האגודה הפדרלית למידע וייעוץ לנרדפי המשטר הנאצי
האגודה הפדרלית למידע וייעוץ לנרדפי המשטר הנאצי נוסדה בשנת 1992 בקולון והיא פועלת למען ההכרה בכל נרדפי המשטר הנאצי ופיצויים ההולם. העובדים באגודה מספקים יעוץ ומידע בענייני פיצויים ומסייעים לנפגעים לממש את זכויותיהם לכך.
נוסף על כך, האגודה מעניקה תמיכה נפשית בקשישים, נרדפי המשטר הנאצי. מלבד קושי הבדידות, הקיים כמובן גם אצל קשישים אחרים, סובלים הקשישים גם מהלם נפשי, שמקשה לא פעם על התקשורת עם זולתם. המתנדבים עוזרים במרכז המבקרים והליווי, אליו מגיעים בסדירות כעשרה פונים. עם נרדפי המשטר הנאצי בקולון נמנים מהגרים יהודים, צוענים, עובדי כפייה מזרח-אירופים לשעבר, ניצולים יהודים ואחרים ממחנות ריכוז.
הקלת העול המכביד על ניצולי המשטר הנאצי והוספת עניין ורוגע לחייהם של הקשישים המבודדים, הסובלים לא פעם מהלם נפשי, נועדו להכניס שמחה ומשמעות לחייהם ולסייע להם להתקדם משולי החברה אל מרכזה. במסגרת האגודה מתוודעים המתנדבים לניצולים. ההכרות המסייעת למגר דעות קדומות ולהרחיב את הידיעות על תרבויות ודתות אחרות. המתנדבים פותחים בפני הנפגעים צוהר לתרבותם – אם ממועדון הקלפים ואם מן החוג הספרותי.

תפקידי המתנדבים במקום:

  • המתנדבים מבקרים בסדירות אצל ניצולי המשטר הנאצי, פעם או פעמיים בשבוע, ומסייעים להם במטלות ובסידורים קלים. מטלות המתנדבים הן:
  • ביקורים סדירים בדירותיהם של נרדפי המשטר הנאצי
  • ליווי הנרדפים שאינם יכולים ליטול חלק בחיים הציבוריים באופן עצמאי (ביניהם גם חוסים במחלקות סיעודיות )
  • ליווי הנפגעים למשרדי הרשויות, עזרה בתקשורת עם הרשויות (גם בשיחות טלפון)
  • יציאה לטיולים קצרים
  • עזרה בפתירת בעיות בבית
  • כתיבת מכתבים עבור הנפגעים ועמם
  • אוזן קשבת


תנאים מוקדמים:
על המתנדבים לגלות הבנה לצרכיהם של ניצולים, להיות בעלי יכולת תקשורתית גבוהה, פתוחים וקשובים גם להדרכה והכוונה ביקורתית. תפיסת עולם חיובית ומודעות עצמית, הן תנאים מוקדמים לעבודה. האגודה הפדרלית מציעה למתנדבים ליווי, הדרכה וייעוץ ושואפת לשקיפות גדולה ככל האפשר בקשר עם המתנדבים בכתב ובעל פה.



אגודת הסטודנטים בקולון
אגודת הסטודנטים בקולון מלווה כ-64,000 סטודנטים משש אוניברסיטאות שונות בעיר. 560 עובדי האגודה תומכים בסטודנטים ומסייעים להם לחסוך זמן וכסף, במטרה לאפשר להם להתרכז בלימודים. ההיצע השירותים האוניברסיטאיים של אגודת הסטודנטים כולל מזנוני אוכל, קפיטריות ובתי קפה, השכרת חדרים במעונות סטודנטים, מימון לימודים, ייעוץ פסיכו-סוציאלי, מרכז ללימוד כתיבה אקדמית, מעונות לילדים, אגף תרבות וקשרי חוץ. האגודה מקיימת אירועים, מעודדת השתלבותם של סטודנטים זרים ומפעילה מרכז מידע המספק פרטים וייעוץ מיידי בשאלות מימון ואפשרויות מגורים.
אגף התרבות וקשרי החוץ, הוא האגף הקטן והצעיר ביותר באגודת הסטודנטים בקולון. הוא מעודד את השתלבותם של סטודנטים זרים ואת הקשרים לסטודנטים גרמנים, באמצעות אירועים תרבותיים ומתן כרטיסים חופשיים לאירועי תרבות וספורט בקולון. נוסף על כך, האגף עומד בקשר הדוק עם משרדי הזרים של האוניברסיטאות בקולון, עם ארגוני סטודנטים אחרים המזוהים עם קהילות הכנסייה הפרוטסטנטית (ESG) וקהילת הסטודנטים הקתולית (KHG) ועם משרד ההגירה של העיר קולון, לשם תכנון אירועים משותפים ויצירת קשרים.
כמו כן, תומך האגף ביוזמות סטודנטיאליות ובקבוצות סטודנטים בתכנון ובביצוע אירועי תרבות וידע.

תפקידי המתנדבים במקום:
בסמסטר קיץ 2012 יתחיל אגף התרבות וקשרי החוץ, בשיתוף עם מחלקת המעונות של אגודת הסטודנטים בקולון, פרויקט חדש במעונות כפר הסטודנטים הוּרת-אֶפֶרֶן. בכפר הסטודנטים בהוּרת-אֶפֶרֶן גרים כ-1,100 סטודנטים, שחלק גדול מהם הם סטודנטים זרים (בערך 40%). שם עומד לרשות הסטודנטים מבחר גדול של פעילויות תרבות ופנאי, בשיתוף עם הסטודנטים הגרים בהם, כדי להפיח חיים במעונות השוכנים מחוץ לקולון ולהקל את השתלבותם של הסטודנטים הבינלאומיים. רבים מן המתנדבים ישובצו בהכנת האירועים בפרויקט הזה. לבד מזאת, המתנדבים יסייעו למנהלת האגף בארגון אירועים של אגודות סטודנטים בינלאומיות ואירועים תרבותיים אחרים. כמו כן יעזרו המתנדבים בהכנת חומרי הפרסום, כגון: עלונים, כרזות ופרסומים באתר האגודה ובפייסבוק.

www.kstw.de

 

 

אתר הזיכרון בּוּכֶנוואלד
האתר ההיסטורי ואתר הזיכרון
ביולי 1937 הורה הSS לברא את היער בהר אֶטֶרסבֶּרג, שליד וַיימאר, ולהקים שם מחנה ריכוז חדש. המחנה נועד ללחום ביריבים פוליטיים, לכלוא יהודים וצוענים ולהוציא "זרים לקהילה" מכלל "גוף האומה" הגרמני. ביניהם, הומוסקסואלים, חסרי בית, עדי יהווה ועבריינים מורשעים. עד מהרה היה בוכנוואלד למילה נרדפת עבור מערכת מחנות הריכוז הנאצית. אחרי תחילת המלחמה גורשו לבוכנוואלד אנשים מכל אירופה. במחנה הריכוז באטרסברג וב-136 מחנות המשנה שמסביבו נכלאו מעל 250,000 איש. הSS אילץ אותם לעבוד עבור תעשיית החימוש הגרמנית.
בתום המלחמה היה בוכנוואלד מחנה הריכוז הגדול ביותר ב"רייך הגרמני". מעל 56,000 איש מתו מעינויים, מניסויים רפואיים ומתשישות. במתקן הריגה שהוקם במיוחד למטרה זו נורו למוות יותר מ-8,000 שבויי מלחמה סובייטים.
באוגוסט 1945 הסב כוח הכיבוש הסובייטי את המחנה הראשי של מחנה הריכוז לשעבר לאחד מ"מחנות המעצר המיוחדים" שלו. שם נכלאו בעיקר פקידים מקומיים של המפלגת הנאצית אבל גם בני נוער ואנשים שנעצרו בשל הלשנות. במחנה חל איסור על כל מגע עם החוץ ולא התקיימה התנהלות חוקית. מתוך 28,000 אסירים מתו מעל 7,000 – בעיקר בחורף 1946-1947 – כתוצאה ממחלות שנגרמו מרעב. בפברואר 1950, זמן קצר אחרי הקמת הרפובליקה הדמוקרטית של גרמניה (מזרח-גרמניה), פירקו הסובייטים את המחנה.
בקברי האחים של מחנה הריכוז, במדרון הדרומי של האֶטֶרסבֶּרג, הקימה ממשלת מזרח גרמניה בשנת 1958 אנדרטה גדולה (ובולטת למרחקים) למחנה הריכוז. גודלה העצום, אמנם היה אמור לשקף את היקף הפשע שנעשה בבוכנוואלד, אבל את ממשלת מזרח גרמניה הוא שימש בעיקר כאנדרטה לאומית. במרכז עמדו לוחמי ההתנגדות הקומוניסטים הגרמנים. באופן זה ניתנה גושפנקה להנהגה של מפלגת ה-SED, המפלגה השלטת במזרח גרמניה. ל"אתר הזיכרון וההנצחה הלאומי בוכנוואלד" נוספו תערוכות, ארכיון וספרייה והוא היה לאתר הזיכרון הגדול ביותר למחנה ריכוז בגרמניה.
אחרי נפילת מזרח גרמניה שונתה רוח האתר וכיום הוא מנציח גם את גורלן של קבוצות קורבן נוספות: הוקמו אנדרטאות ולוחות ונעשה שימוש בשטחי מחנה שהוזנחו כדי לציין את גורלם של יהודים, של צוענים וגם של אסירים אחרים. בה בעת הוקמו תערוכות קבע חדשות הסוקרות את תולדותיו של מחנה הריכוז, את תולדות מחנה המעצר המיוחד הסובייטי ואת הרקע להקמתו של אתר הזיכרון. התערוכות המתחלפות, כגון "טוֹפּף ובניו" על אודות בוניהם של תנור השריפה ושחזור חלק ממסילת הרכבת לבוכנוואלד, ממחישות את תפקידו ואת השתלבותו של מחנה הריכוז בוכנוואלד בחברה הנאצית. במוקד העבודה החינוכית עומדים המבקרים ושאלותיהם.

פעילות היחידה החינוכית באתר הזיכרון בוכנוואלד
מחלקת החינוך של אתר הזיכרון מציעה סיורים עבור קבוצות נוער וצעירים מכיתה ט'/י' ואילך. האתר פתוח למבקרים מגיל 15 ומעלה.
נוסף על הקניית הידע ההיסטורי, מתמקדת העבודה החינוכית ברשמים מאתר הזיכרון ומחשיבותו מרובת הרבדים. בכלל זה מובא בחשבון, יחסם הקולקטיבי והאינדיבידואלי של המבקרים באתר ותכניו ההיסטוריים של האתר מתרחבים לכדי עיסוק בנושאים עכשוויים, כגון גזענות, הימין הקיצוני ואנטישמיות.
משנת 1996, עובדים מתנדבי אות הכפרה והשלום באתר הזיכרון בוכנוואלד.

תפקידי המתנדבים במקום:
בשלב ההתחלתי יעבדו המתנדבים באתר ההיסטורי ויכירו את התערוכה ואת העבודה החינוכית. בהתאם לתחומי העניין והידע האישיים של המתנדבים, יוחלט במשותף על תחום הפעילות שבו ישובצו. מבחר המשימות והעיסוקים רחב ומגוון.

אפשרויות ההתנדבות:

  • עבודה חינוכית
  • פיתוח וביצוע של רעיון עצמאי עבור סיור לבני נוער ולמבוגרים המבקרים באתר (מגרמניה ומארצות אחרות)
  • ליווי ועזרה לעובדי מחלקת החינוך בימי עיון וכמו כן, יישום רעיונות עצמאיים לסמינרים
  • עיבוד חומרים לעבודה החינוכית (תמונות, מסמכים היסטוריים, וידאו...)
  • עזרה בארגון ובביצוע אירועים ציבוריים גדולים (למשל יום השנה לשחרור מחנה הריכוז באפריל)
  • עזרה בשירות למבקרים (מתן מענה לשאלות ולבקשות המבקרים)
  • שימור הקשר עם אסירים לשעבר ועם איגודים


ארכיון מבקרים וספרייה
טיפול במאגר הנתונים של שתי המחלקות למחקר היסטורי (היסטוריה של מחנה הריכוז והיסטוריה של מחנה המעצר המיוחד)
תרגומים ותיעוד: תרגום ועריכה של דיווחי עדים מן התקופה
ארכיון: תחקירים מדעיים בנושא קבוצות אסירים, טיפול בבקשות תחקיר של מבקרים
ספרייה: מפתח פרסומים בשפת האם של המתנדבים, תיוק של רכישות ספרים חדשות

ידיעת גרמנית היא יתרון. נוסף על כך על המתנדבים להיות בעלי עניין גדול בעבודת החינוך ההיסטורית-פוליטית.
המתנדבים באתר הזיכרון בוכנוואלד חולקים דירה במרכז העיר ויימאר.

www.buchenwald.de




מעון לילדים בקהילה היהודית, פרנקפורט

פרטים בהמשך.



עבודה פסיכו-סוציאלית עם נרדפי המשטר הנאצי, המבורג
ארגון: עמותה לעבודה פסיכו-סוציאלית עם ניצולים, נרדפי המשטר הנאצי
תיאור: מתנדב/ת מסייע/ת בעבודה הפסיכו-סוציאלית עם קשישים
תנאים מוקדמים:
ידיעת השפה הגרמנית: ברמה טובה עד טובה מאוד בעל פה ובכתב.
במקום יתקיימו שיעורי השלמה בגרמנית לקידום השפה.
יכולות וכישורים מעשיים: עזרה בעבודות הבית (למשל עבודות ניקיון קטנות, עזרה בקניות, עזרה בגינה או במרפסת כגון השקיית צמחים). יכולת ניידות עצמאית – העזרה הפסיכו-סוציאלית נעשית לרוב בביתו של הנפגע, לשם כך דרושה נסיעה באוטובוסים וברכבות - כרטיס נסיעה מתאים לתחבורה הציבורית יועמד לרשות המתנדבים
יכולת תקשורתית: ניסיון עבודה עם קשישים ועם אנשים חולניים הינו יתרון עבור שנת ההתנדבות, אך אינו תנאי מוקדם. בהכנה לשירות במקום, ילמדו המתנדבים מהן דרישותיה של קבוצת הגיל וקהל היעד.
הבעת עניין בעבודה עם אנשים קשישים וחולניים.

תנאים אחרים:

  • הכרות קודמת בתחומים הסוציאליים, שירותי הבריאות ופסיכולוגיה שימושית – גם יכולות, שנרכשו באמצעות עבודה התנדבותית;
  • יכולת ונכונות לעבודה עצמאית;
  • יכולת לעבודה בצוות;
  • הבעת עניין בנושא הרדיפה הנאצית.


תיאור העבודה
זמני העבודה: ימי שני עד שישי משעה 10 עד 18
שלושה ימים בשבוע: מפגשים קבועים אצל שלושה עד ארבעה קשישים
עזרה בעבודות בית פשוטות, סידורים קטנים; שיחות ו/או ליווי מחוץ לבית (טיולים ברגל, קניות, אירועים); פעילות חברתית בבית: משחקים, הקראה מהעיתון וכו';
אחרי תקופת התלמדות: עזרה בתכתובות בעת הצורך (הקראת או כתיבת מכתבים וכדומה).
המתנדב/ת יתבקש/תתבקש לבנות תכנית עבור הימים המשותפים (בקרים או שעות אחר הצהריים) עם הפונה. קיימת אפשרות לתכנון ולביצוע פרויקטים משותפים – כגון, כתיבת ביוגרפיה, עיון במסמכים אישיים, עזרה בקריאה, עזרה בכתיבת מכתבים.
פעם בשבוע:
עבודה משרדית: דוחות תיעוד, תיאומים ומשימות ריכוז
שיחות עם עמיתים מצוותי הסיעוד ועם מתנדבים אחרים
עזרה במשימות שונות (למשל במעבר דירה), שליחויות קטנות
פעם בחודשיים: עזרה בארגון מפגש אחר הצהריים במרכז העירוני AGDAZ
פעם בשבוע:
יום לימוד שבועי (קביעת מועד לשיעורי שפה או לשיעורי השלמה בהתאם לתחומי העניין – לפי סיכום אישי)
"סדר היום" יתואם במשותף בין המתנדב/ת, הקשיש/ה והמתאמת.
ניתן לחלק את ימי השבוע לחצאי ימים, תחילת העבודה וסיומה ניתנות לסיכום בין המשתתפים
עבור עזרה הנחוצה בסוף השבוע (למשל ליווי לאירועים וכדומה) יינתן זמן פנוי במהלך השבוע
תכנית ימי הלימודים תיקבע לפי צרכיהם וידיעותיהם של המתנדבים

הארגון מספק:

  • לינה בדירת שותפים עם סטודנטים וכלבים
  • כרטיס נסיעה באמצעי התחבורה הציבורית של המבורג
  • אש"ל ודמי כיס
  • ליווי פדגוגי והכשרה מקצועית (עבודה עם קשישים)