ארגונים קולטים (גרמניה)

אות הכפרה והשלום (ASF)
ארגון אות הכפרה והשלום הוקם בשנת 1958. ההכרה באשמה בפשעי הנאצים והשאיפה לפיוס היו בראש מעייניהם של המייסדים. כיום, הארגון מציע תכניות קצרות-טווח וארוכות-טווח, עבור מתנדבים בשלוש-עשרה מדינות שנפגעו מהשלטון הנאצי. כמאה ושמונים מתנדבים משמשים כמלווים לניצולי שואה, כעוזרים לחסרי בית ולילדים ובני נוער טעוני טיפוח, עובדים עם נכים, עם מיעוטים אתניים ועם פליטים וכמו כן, מסייעים בעבודה קהילתית בשכונות מצוקה ובעבודת בחינוך ובאתרי זיכרון.

ארגון אות הכפרה והשלום עורך מדי שנה מחנה קיץ גרמני-ישראלי.

www.asf-ev.de

 

 

IB - האגודה הבינלאומית (סניף המבורג & סניף קאסל)
הארגון נוסד בשנת 1949 בטובינגן כעמותה רשומה, הפועלת בתחום הנוער, חברה והחינוך ואינה משויכת למפלגה או כנסייה כלשהי.
ה-IBעובד כארגון קולט, המפעיל מתנדבים בכ- 700 ארגונים הנמצאים בכ 300 ערים שונות ברחבי גרמניה.

www.internationaler-bund.de

 

 

השומר הצעיר
תנועת השומר הצעיר הינו ארגון סוציאליסטי-ציוני, אשר קם ב-1913 בגליציה, כיום אוקראינה, כתנועת הצופים היהודים הראשונה.  בשנת 1916 התאחדה התנועה עם סניף וינה של תנועת צעירי ציון, שפעלה כאגודת סטודנטים עם חוגי נוער ללימוד השפה העברית,יהדות וציונות.

אחת המטרות המרכזיות של התנועה הייתה עידוד העלייה לפלסטינה והקמת קיבוצים במקום. ב-1939 הגיע מספר החברים בתנועה ל-70,000, רובם במזרח אירופה ובעיקר בפולין. עם כיבוש הנאצים בפולין, התרכזה פעילות התנועה בהתנגדות ומאבק במשטר.

כיום מונה תנועת הנוער של השומר הצעיר כ-14,000 חברים בארץ וכ-4500 חברים יהודים בחו"ל. מזה כמה שנים מקיים השומר הצעיר שותפויות עם תנועת הנוער "הבונים דרור" ותנועת הקיבוצים העולמית. ב-2012 נפתח, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, קן השומר הצעיר בברלין.

 

 

מועצת הנוער הבווארית (BJR)
מועצת הנוער הבווארית (BJR) נוסדה בשנת 1947, במטרה לפעול למען צרכיהם של צעירים בבוואריה, באמצעות עבודה עם נוער ומדיניות נוער. עיקרון מרכזי בעבודתה של המועצה, הינו הסולידריות הפלורליסטית והעל-ארגונית. עבודת הנוער בבוואריה משלבת, אפוא, תפיסה בסיסית משותפת של עקרונות העבודה עם נוער, עקרונות ההתנדבות ועקרונות ההתארגנות העצמית של צעירים וכמו כן, עקרונות ייצוג האינטרסים במועצות דמוקרטיות.

חילופי הנוער הבינלאומיים עם ישראל, הינו תחום מרכזי בעבודתה של מועצת הנוער הבווארית.

www.bjr.de

 

 

מועצת הצעירים – עיריית באד קיסינגן
מועצת הצעירים של באד קיסינגן, הינה אגודת הגג של כ-28 ארגוני נוער הפועלים כיום באזור המחוז של באד קיסינג. מועצת הצעירים של באד קיסינגן שואפת לייצג את האינטרסים של הארגונים החברים בהבכל ההיבטים של עבודת נוער כמו גם לדאוג לתנאי סביבה המאפשרים עבודת נוער טובה ככל הניתן במחוז. בנוסף, המועצה תופשת עצמה גם כשופר לנושאים המעסיקים ילדים וצעירים במחוז ומפתחת, מעצבת ומיישמת רעיונות חדשניים לפעילויות לילדים ונוער.

www.kjr-bad-kissingen.de

 

 

תוכניות התנדבות לשליחת וקליטת מתנדבים ברחבי העולם ICJA –
ארגון ה-ICJA הוקם בשנת 1949 בידי המייסד האמריקני של כנסיית האחים (Church of the Brethren), במטרה ליצור תכנית לימודים לשלום, לפיוס, לכלל-נוצריות ולהבנה בינלאומית, מנקודת מבט נוצרית וזאת באמצעות חילופי תלמידים וקידום הדמוקרטיה. כיום, ה-ICJA הוא ארגון, המקדם שירות התנדבותי בינלאומי ביותר מארבעים וחמש ארצות באירופה, בצפון אמריקה ובאמריקה הלטינית, באיי האוקיינוס השקט, באסיה ובאפריקה. נוסף על כך, ICJA הינו ארגון קולט, המתאם ומלווה תוכניות התנדבות בגרמניה עבור צעירים המגיעים מחוץ לארץ.

www.icja.de

 

 

שרותי התנדבות קהילתיים בינלאומיים לצעירים, ברלין (IJGD)
ה-IJGD נוסד בשנת 1949, כארגון למחנות נוער התנדבותיים, במטרה לקדם חברה, דמוקרטית, ופעילות נוער התואמת את עקרונותיה. כיום הארגון מקיים, מדי שנה, כ-120 מחנות התנדבות בינלאומיים בגרמניה. תחום מרכזי נוסף של IJGD הינו תוכניות ההתנדבות. משנת 1996 הארגון שולח מתנדבים לתוכניות ארוכות טווח במדינות שונות. מדי שנה נשלחים כ-230 מתנדבים, במסגרת תכניות התנדבות שונות: השירות ההתנדבותי האירופי (EVS), שנת התנדבות סוציאלית (FSJ) בחו"ל, שירות התנדבותי בינלאומי לנוער (IJFD) ו"וֶלטוֶורטס (weltwärts)". שתי תכניות נוספות מוצעות בכל רחבי גרמניה – שנת ההתנדבות האקולוגית ושירות התנדבותי בשימור אנדרטות (תכנית המכונה "יוּגֶנדבַּאוּהוּטֶן" (Jugendbauhütten).

www.ijgd.de

 

 

סוכנות המתנדבים בעיר קולון
סוכנות המתנדבים בקולון נוסדה בשנת 1997 בידי תושבי העיר, בכדי להציע מבחר פעילויות התנדבותיות לכל שכבות הגיל. הסוכנות פועלת בשיתוף עם ארגוני תרבות ועם ארגונים חברתיים, אקולוגיים ובין-תרבותיים. משנת 2001 הסוכנות מאפשרת לצעירים מקולון להתנדב גם בערים התאומות שלהם, במקומות שונים בעולם. עד היום התנדבו דרך סוכנות המתנדבים בקולון 104 צעירים תושבי העיר ו-34 צעירים מערים תאומות בינלאומיות.

www.koeln-freiwillig.de

 

 

מועצת הצעירים של המחוז האזורי של פרברי מינכן, אוֹבֶּרשׁלַייסהַיים ליד מינכן (KJR)
מועצת הצעירים של האזורית מייצגת את הילדים, הנוער והצעירים במחוז הסובב מינכן והינה אחת מאיגודי הצעירים הגדולים ביותר בבוואריה. מטרתה של המועצה, לסייע להתפתחות ולחיזוק אישיותם של צעירים, בעזרת מבחר פעילויות פנאי וחינוך, אירועים המיועדים לצעירים וצוות מתנדבים מסור ובעל הכשרה.

נושא מרכזי בעבודת הנוער האזורית היא העבודה הסוציאלית עם נוער בבתי הספר. בתחום עבודת החינוך העל-אזורית מוצעות פעילויות נופש וחינוך עבור ילדים, בני נוער, צעירים וכן עבור עובדים בתחום הנוער.

המועצה פעילה בתחום חילופי הנוער בין גרמניה לישראל מזה שנים רבות.

www.kjr-muenchen-land.de

 

 

מועצת הצעירים – עיריית זיגן-ויטגנשטיין
מועצת הצעירים זיגן-ויטגנשטיין, הינה ארגון הגג של ארגוני נוער מוכרים ועמותות העוסקות בפעילות נוער וצעירים במרחב האזורי של זיגן-ויטגנשטיין. במשך 30 שנים, מקיימת זיגן-ויטגנשטיין שותפות ערים תאומות עם המועצה האזורית עמק חפר בארץ. במסגרת השותפות מפעילות המועצות משלחות של חילופי נוער, היוצאות לסירוגין מדי שנה, לביקור פעם בישראל ופעם בגרמניה. המפגש מתוכנן ומאורגן ע"י ועדה מקומית. בנוסף, תומכת מועצת הצעירים של זיגן-ויטגנשטיין באגודות ועמותות, המעוניינות לארגן חילופי נוער עם ישראל, יוצרת שותפויות עם ארגונים הפעילים בתחום היהודי-נוצרי ולוקחת חלק בפעילויות ואירועים באזור, התורמים לפיתוח השותפות. החל מ-2012 מועצת הצעירים של זיגן-ויטגנשטיין פועל גם כארגון קולט בתוכנית קום-מתנדב.

www.kreisjugendring.org

 

 

מרכז הקהילה לפעילויות פנאי ותרבות בשכונת ויסנזה, בברלין
"לקחת חלק בהחלטות, בעשייה ובאחריות" זוהי התפישה של המרכז הקהילתי בשכונת ויסנזה בברלין. כמרכז ציבורי לתרבות ואירועים פונה הארגון לכלל התושבים בכל הגילאים. במקום ישנם פרויקטים ומיזמים שונים, היוצרים היצע רחב של פעילויות, מסמינרים וקורסים לילדים, לנוער, למבוגרים כמו גם לאוכלוסיה ותיקה.

www.frei-zeit-haus.de

 

 

עמותת לאנד אוּנד לוֹיטֶה ("מדינה וחברה")
עמותת "לאנד אוּנד לוֹיטֶה" נוסדה בשנת 1996 במטרה ליזום ולקדם פעילויות תרבות ולהפיח חיים באזור הכפרי, שמסביב לאגם מוּריץ (מֶקלֶנבּוּרג-פוֹרפּוֹמֶרן). משנת 2001 עורכת העמותה סדנאות בתחום החינוך ההיסטורי והפוליטי, מפגשים עם ניצולי שואה, מפגשי נוער בינלאומיים ותערוכה על תולדות היהודים במקלנבורג. במרכז החינוך לנוער "אֶנגֶלשֶׁר הוֹף", שבבית הכנסת הישן בעיר רֶבֵּל, מתקיימים בעיקר סמינרים ומפגשי נוער בינלאומיים. קבוצת היעד היא בני נוער וצעירים בני 15 עד 26.

העמותה פעילה בתחום חילופי הנוער בין גרמניה לישראל זה שנים אחדות.

www.land-und-leute-ev.de

 

 

עיריית זַלצגיטֶר – אגף הנוער
אגף השירותים לילדים, נוער ומשפחה בעיר זלצגיטר, תופש עצמו כנותן שירות ושותף לצעירים ובני משפחותיהם. במרכז הפעילות עומדת התמיכה והעצמה של המשפחות ביכולת שלהן לדאוג לעצמן. האגף מציע יעוץ ופעילויות סיוע להורים לטיפול וחינוך, ומפעיל תחומי עבודה סוציאלית ורווחה, שנועדו לתמוך ולהגן על ילדים ונוער בסיכון.

במסגרת פעילויות קידום הנוער העירוני, מציע האגף לכלל הילדים והנוער מגוון רחב של חוגים, פעילויות לשעות הפנאי, הזדמנויות להשתתפות ומעורבות, סיוע ותמיכה בפיתוח מיזמים, אירועים וטיולים.

 

 

הנוער הסוציאליסטי בגרמניה (SJD) –ה"פַלקֶן", ברלין
תנועת הנוער הסוציאליסטי בגרמניה – ה"פַלקֶן" הינה תנועה לילדים ולנוער, שמקורה בתנועת העבודה. כיום, תנועת ה"פלקן" פעילה בתחומים שונים, במטרה לקדם התארגנות מקומית להשכלה וחינוך. באמצעות פעילויות בלתי פורמאליות, כגון סמינרים, טיולים, פרויקטים בבתי ספר, מחנות קיץ, מרכזי נוער וקבוצות נוער, מבקשת התנועה לעודד ילדים ונוער, לעסוק בנושאים, כגון זכויות ילדים, גזענות, אנטישמיות, חינוך פוליטי וגלובליזציה. ה"פלקן" פעילים בכל רחבי גרמניה והינם שותפים באיגודים בינלאומיים ובפרויקטים בכל העולם.

www.falken-berlin.de

 

 

עמותת "ספורטגרטן", בְּרֶמֶן
ספורטגרטן הוקמה בשנת 1997 והיא מעודדת את תרבות הספורט בעיר ברמן. כמו כן, מלווה העמותה את החינוך הפוליטי-חברתי של ילדים וצעירים ומחזקת את המודעות לקהילה ואת המעורבות בה. ילדים ונוער נוטלים חלק פעיל בהחלטות ובפעילויות העמותה ומוזמנים ליזום פעילויות עצמאיות.

ספורטגרטן הינו שילוב של מקום השמה וארגון קולט עבור מתנדבי קום-מתנדב.

www.sportgarten.de

 

 

האיגוד לארגונים סוציאליים, העובדים בתחום תרבות וחברה בברלין
האיגוד לעבודה סוציאלית ותרבותית נוסד בשנת 1951, כאיגוד למרכזים קהילתיים בגרמניה (שמו שונה ב-1971). זהו איגוד הגג המקצועי למרכזים קהילתיים, בתי-עם ומתנ"סים בגרמניה. במישור הארצי האיגוד חבר בארגון הרווחה הפריטטי (ארגון הגג של ארגוני הרווחה בגרמניה) ובמישור הבינלאומי ב-International Federation of Settlements and Neighbourhood Centres (IFS)היושב בניו יורק.

האיגוד לעבודה סוציאלית ותרבותית פעיל זה שנים אחדות גם בחילופי הנוער בין גרמניה לישראל.

http://stz.spinnenwerk.de

 

 

הנוער הציוני בגרמניה (ZJD)
תנועת הנוער הציוני בגרמניה, הינו ארגון יהודי הפועל בגרמניה משנת 1950. מטרתה של העמותה היא לייצג את היהדות ואת הרעיון הציוני בגרמניה. באגודה רשומים כ-250 חברים והיא פעילה בשלושה מרכזים בגרמניה (פרנקפורט על המיין, מינכן וברלין). הימים הפתוחים, מחנות הקיץ והסמינרים של האגודה נועדו לשמר את התרבות היהודית ולקרב אותה אל חבריה. אגודת הנוער הציוני בגרמניה מתנהלת ברוח הדמוקרטיה והסוציאליזם. היא אינה כופה על חבריה השקפה פוליטית או יהודית-דתית. אגודת הנוער הציוני בגרמניה פעילה בחילופי הנוער בין גרמניה לישראל זה שנים אחדות.

www.zjd-habonim.de

 

 

 

ארגון צלב אדום הגרמני – מחוז מקלנבורג פורפומרן (DRK)
הצלב האדום הגרמני – האגודה האזורית מקלנבורג פורפומרן, הינה חלק מארגון הצלב האדום העולמי, תנועת הסהר האדום ואחד מ-19 מהאגודות האזוריות של הצלב האדום הגרמני. ארגון הצלב האדום הגרמני עובד תחת הסמל של הצלב האדום, המזוהה עוד מאמצע המאה ה -19, כסיוע לאנשים במצוקה. כ-56,600 חברים באגודה מקדמים את הפעילות של הצלב האדום במקלנבורג פורפומרן. למעלה מ-3,600 פעילים מתנדבים באחת מארבע התחומים בצלב האדום – שירותי הצלה, נוער הצלב האדום, מוכנות/כוננות כמו גם הרווחה / עבודה סוציאלית.

הצלב האדום במקלנבורג פופומרן הינו ארגון  סיוע גדול המספק שירותי רווחה נרחבים לאזור. בארגון האזורי חברים 16 מועצות, המונות כיום 88 עמותות מקומיות. הצלב האדום – מקלנבורג פורפומרן הינו האיגוד המפעיל של 4 בתי חולים, מרכז שירותי עירוי דם במקלנבורג פורפומרן ומרכז חינוך והכשרה.

www.drk-mv.de

 

 

עליית הנוער, פרנקפורט
ארגון עליית הנוער נוסד ב-30 בינואר 1933 בברלין בידי רֶחָה פְראיֶר, במטרה להציל ילדים יהודים מפני הסכנה הנשקפת לחייהם, תחת המשטר הנאצי. אחרי המלחמה נקלטו ילדים יהודים רבים שניצלו בכפרי הנוער, שהוקמו בינתיים בישראל. כיום, עליית הנוער הינו ארגון העזרה היהודי הגדול ביותר לילדים והארגון המרכזי עבור כל צורה של חינוך פנימייתי בישראל, הן בתחום השתלבותם של עולים חדשים, וכן בתמיכה בילדים נזקקים. מלבד הסיוע הממוקד לכפרי הנוער בישראל, עורכת עליית הנוער מגוון פרויקטים של שיתופי פעולה ומפגשים ישראלים-גרמנים.

www.kiju-aliyah.de